Sunday, June 19, 2011

jualan kecik-kecik lan

cabaran hidup ni bermula sejak kita kecil lagi
dan cabaran ni mampu buat kita matang...
nak tahu kisah saya masa sekolah rendah dulu???

masa saya darjah 2 dulu...
saya da start meniaga tau
alhamdulilla..laku...
modal??? saya pecahkan duit simpanan la.....
tambah duit kutu sikit...(main kutu dgn adik-beradik)
nak tahu camne budak darjah 2 start meniaga??

  1. mintak izan mak dulu... "ma...nina nak jual makanan boleh?"
  2. ajak ma gi kedai beli barang (kacang,snek,sumi,asam masin, biskut,plastik,lilin)
  3. bungkuskan barang mengikut kuantiti dan jenis (lekatkan plastik menggunakn lilin).
  4. kira berapa bungkus
  5. masukkan ke dalam bag (bukan bag sekolah tapi bag khas/ plastik besar)
  6. naik basikal dan gantung barang jualan di kiri dan kanan basikal.
  7. pandu dengan selamat hingga sampai ke sekolah.
  8. (............belajar dalam kelas dan tunggu loceng rehat..........)
  9. mula meniaga pada waktu rehat...
  10. cari lokasi yang selamat utk meniaga..
  11. jualan bharga 20sen 1 bungkus
  12. sabar dengan karenah pelanggan
  13. asingkan duit kedalam bag yang telah mak sediakan.....
  14. balik umah kira duit dgn mak & simpan dalam tabung dan bt pusingan modal.
saya meniaga dari darjah 2 sampai darjah 3
pastu stop masa darjah 4 (main sukan/koko)
darjah 5&6 saya sambung balik meniaga....

darjah 5&6 up sikit la..
jual makanan yang lebih berkhasiat dan mengenyangkan
yer la..alang2 mak saya hantar nasi lemak & nasi minyak ke kedai
saya join la skali..
saya bawa nasi2 tu ke sekolah..jual kat kawan2 & cikgu2 sekali...
hasil jualan semua bagi kat mak....
dari mak guna lesung batu, mak dah boleh tukar beli blender.

best tau meniaga...disamping tolong mak dan dapat duit.kita bleh jadi femes jugak tau...
semua kawan2 sekolah kenal..yang penting..cikgu pon bagi sokongan..


p/S: meniaga dapat meningkatkan ilmu matematik ...!!
NASI LEMAK RM0.50 &NASI MINYAK RM1.00




No comments:

Post a Comment